Dlaczego warto zainteresować się Metodą Krakowską? Czym się wyróżnia ta terapia i dla kogo jest przeznaczona? Co o jej skuteczności mówią rodzice?
Autyzm, zespół Aspergera, alalia – takie diagnozy mrożą krew w żyłach każdego rodzica. Po pierwszych podejrzeniach o zaburzeniach w rozwoju dziecka przychodzi czas na zmierzenie się z twardą rzeczywistością. Niepomyślna diagnoza zmusza rodzica do szukania metod zaradczych i niesienia dziecku jak najskuteczniejszej pomocy. Jest wiele kierunków terapii, które cieszą się poparciem rodziców i terapeutów. My zwrócimy uwagę na jedną – Metodę Krakowską – terapię stosunkowo młodą, opracowaną przez polskich naukowców i specjalistów. Dlaczego ta terapia zasługuje na uwagę?
Metoda Krakowska – dlaczego inna?
Metoda Krakowska to wyjątkowa terapia ponieważ jej założenia i techniki wywodzą się z badań prowadzonych na dzieciach słabosłyszących i niedosłyszących. Z tego względu początkowo Metoda Krakowska była uważana, za sposób wczesnej nauki czytania. Nic bardziej mylnego. Badania nad rolą nauki czytania także w rozwoju dzieci zaburzonych przyczyniły się do powstania nowego kierunku w terapii.
Metoda Krakowska to terapia nie podążająca za dzieckiem, ale raczej wymuszająca rozwój dziecka. Może brzmi to trochę brutalnie – jednak zapewniamy, że ta terapia jest w pełni ukierunkowana na rozwój i dobro dziecka. Terapia prowadzona według założeń Metody Krakowskiej pomaga dziecku przejść przez wszystkie kolejne etapy rozwoju. Kluczem jest stymulacji wszystkich obszarów poznawczych dziecka oraz zbudowanie w jego umyśle systemu językowego, który pozwoli mu na skuteczną komunikacje z otoczeniem. Powiedzmy o podstawach i założeniach tej terapii.
Na czym polega Metoda Krakowska?
Metoda Krakowska to terapia neurobiologiczna. Opiera się na wynikach badań na praca i możliwościami mózgu człowieka. Okazuje się, że nasz mózg ma zadziwiające funkcje – człowiek nie rodzi się z w pełni ukształtowanym systemem nerwowym, ale nowe połączenia w mózgu powstają pod wpływem bodźców zewnętrznych. Szczególna plastyczność mózgu uwidacznia się w pierwszych trzech latach życia dziecka (dlatego tak ważne jest jak najszybsze podjęcie terapii – o czym będziemy pisać w dalszej części artykułu). Zauważono, że celowe oddziaływanie na mózg dziecka sprawia, że wytwarzają się nowe ścieżki, a co za tym idzie pojawiają się nowe funkcje. Opracowano więc zestaw kompleksowych ćwiczeń, które mają za zadanie stymulować rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka. Obejmuje to obszary takie jak: rozwój mowy, stymulacja funkcji motorycznych, terapia ręki, stymulacja słuchowa, programowanie języka, logoterapię oraz naukę czytania. Więcej informacji można znaleźć na stronie https://elboxedu.com.pl.
Metoda Krakowska – ważne założenia
Ponieważ czas od reakcji na zauważone braki w rozwoju jest bardzo ważny zaleca się, aby jeszcze przed otrzymaniem oficjalnej diagnozy udać się do terapeuty specjalizującego się w Metodzie Krakowskiej. W trakcie jednego spotkania terapeuta określi braki w rozwoju dziecka i zaleci potrzebne ćwiczenia, które warto zacząć wykonywać od razu. Nie ma na co czekać! Pamiętajmy, że czas odgrywa kluczową role w walce o prawidłowy rozwój dziecka.
Praca terapeuty raz lub dwa razy w tygodniu jest niewystarczająca. Dziecko najlepiej rozwija się w naturalnym środowisku, czyli w domu rodzinnym. Dlatego na sukces tej terapii muszą pracować przede wszystkim rodzice, a czasem cała rodzina. Im więcej osób jest zaangażowanych w ćwiczenia z dzieckiem tym szybciej poradzi sobie z kolejnymi zadaniami.
W Metodzie Krakowskiej ważnym czynnikiem zachęcającym dziecko do pracy jest nagroda – radość i uznanie okazywane przez terapeutę, rodzica czy innego członka rodziny pomaga dziecku czerpać radość i satysfakcję z postępów, co motywuje go do dalszej pracy.
Główna metodą pracy z dzieckiem jest terapia przy stoliku oraz słuchanie nagrań na słuchawkach. Obie metody wywodują początkowo u dziecka niechęć, którą z czasem udaje się przełamać. Po pewnym czasie dzieci same przynoszą słuchawki i chcą by im włączyć nagranie. Podobnie jest z ćwiczeniami przy stoliku.
Metoda Krakowska – co mówią rodzice?
Na temat Metody Krakowskiej powstało sporo publikacji. Można także zapoznać się z doświadczeniami rodziców na forach internetowych lub blogach, na przykład blogu sklepu juniora.pl. Wielu z nich pisze o świetnych rezultatach – czasem trudno w takie uwierzyć, dlatego myślę, że warto osobiście skontaktować się z takimi rodzicami. Poznać ich historię i efekty pracy dzieci.
Zaufanie do wybranej metody terapeutycznej jest bardzo ważne. Tylko, gdy rodzic będzie przekonany o skuteczności terapii będzie miał siłę i determinację do walki o każdy, choćby najmniejszy, postęp w rozwoju dziecka. Więcej informacji na temat na temat Metody Krakowskiej można znaleźć na stronie juniora.pl lub pod podanymi tam numerami telefonów.