Metoda Krakowska – skuteczna terapia dla dzieci zaburzonych

0
382
Metoda Krakowska - skuteczna terapia dla dzieci zaburzonych

Dlaczego warto zainteresować się Metodą Krakowską? Czym się wyróżnia ta terapia i dla kogo jest przeznaczona? Co o jej skuteczności mówią rodzice?

Autyzm, zespół Aspergera, alalia – takie diagnozy mrożą krew w żyłach każdego rodzica. Po pierwszych podejrzeniach o zaburzeniach w rozwoju dziecka przychodzi czas na zmierzenie się z twardą rzeczywistością. Niepomyślna diagnoza zmusza rodzica do szukania metod zaradczych i niesienia dziecku jak najskuteczniejszej pomocy. Jest wiele kierunków terapii, które cieszą się poparciem rodziców i terapeutów. My zwrócimy uwagę na jedną – Metodę Krakowską – terapię stosunkowo młodą, opracowaną przez polskich naukowców i specjalistów. Dlaczego ta terapia zasługuje na uwagę?

Metoda Krakowska – dlaczego inna?

Metoda Krakowska to wyjątkowa terapia ponieważ jej założenia i techniki wywodzą się z badań prowadzonych na dzieciach słabosłyszących i niedosłyszących. Z tego względu początkowo Metoda Krakowska była uważana, za sposób wczesnej nauki czytania. Nic bardziej mylnego. Badania nad rolą nauki czytania także w rozwoju dzieci zaburzonych przyczyniły się do powstania nowego kierunku w terapii.
Metoda Krakowska to terapia nie podążająca za dzieckiem, ale raczej wymuszająca rozwój dziecka. Może brzmi to trochę brutalnie – jednak zapewniamy, że ta terapia jest w pełni ukierunkowana na rozwój i dobro dziecka. Terapia prowadzona według założeń Metody Krakowskiej pomaga dziecku przejść przez wszystkie kolejne etapy rozwoju. Kluczem jest stymulacji wszystkich obszarów poznawczych dziecka oraz zbudowanie w jego umyśle systemu językowego, który pozwoli mu na skuteczną komunikacje z otoczeniem. Powiedzmy o podstawach i założeniach tej terapii.

Na czym polega Metoda Krakowska?

Metoda Krakowska to terapia neurobiologiczna. Opiera się na wynikach badań na praca i możliwościami mózgu człowieka. Okazuje się, że nasz mózg ma zadziwiające funkcje – człowiek nie rodzi się z w pełni ukształtowanym systemem nerwowym, ale nowe połączenia w mózgu powstają pod wpływem bodźców zewnętrznych. Szczególna plastyczność mózgu uwidacznia się w pierwszych trzech latach życia dziecka (dlatego tak ważne jest jak najszybsze podjęcie terapii – o czym będziemy pisać w dalszej części artykułu). Zauważono, że celowe oddziaływanie na mózg dziecka sprawia, że wytwarzają się nowe ścieżki, a co za tym idzie pojawiają się nowe funkcje. Opracowano więc zestaw kompleksowych ćwiczeń, które mają za zadanie stymulować rozwój wszystkich funkcji poznawczych dziecka. Obejmuje to obszary takie jak: rozwój mowy, stymulacja funkcji motorycznych, terapia ręki, stymulacja słuchowa, programowanie języka, logoterapię oraz naukę czytania. Więcej informacji można znaleźć na stronie https://elboxedu.com.pl.

Metoda Krakowska – ważne założenia

Ponieważ czas od reakcji na zauważone braki w rozwoju jest bardzo ważny zaleca się, aby jeszcze przed otrzymaniem oficjalnej diagnozy udać się do terapeuty specjalizującego się w Metodzie Krakowskiej. W trakcie jednego spotkania terapeuta określi braki w rozwoju dziecka i zaleci potrzebne ćwiczenia, które warto zacząć wykonywać od razu. Nie ma na co czekać! Pamiętajmy, że czas odgrywa kluczową role w walce o prawidłowy rozwój dziecka.
Praca terapeuty raz lub dwa razy w tygodniu jest niewystarczająca. Dziecko najlepiej rozwija się w naturalnym środowisku, czyli w domu rodzinnym. Dlatego na sukces tej terapii muszą pracować przede wszystkim rodzice, a czasem cała rodzina. Im więcej osób jest zaangażowanych w ćwiczenia z dzieckiem tym szybciej poradzi sobie z kolejnymi zadaniami.
W Metodzie Krakowskiej ważnym czynnikiem zachęcającym dziecko do pracy jest nagroda – radość i uznanie okazywane przez terapeutę, rodzica czy innego członka rodziny pomaga dziecku czerpać radość i satysfakcję z postępów, co motywuje go do dalszej pracy.
Główna metodą pracy z dzieckiem jest terapia przy stoliku oraz słuchanie nagrań na słuchawkach. Obie metody wywodują początkowo u dziecka niechęć, którą z czasem udaje się przełamać. Po pewnym czasie dzieci same przynoszą słuchawki i chcą by im włączyć nagranie. Podobnie jest z ćwiczeniami przy stoliku.

Metoda Krakowska – co mówią rodzice?

Na temat Metody Krakowskiej powstało sporo publikacji. Można także zapoznać się z doświadczeniami rodziców na forach internetowych lub blogach, na przykład blogu sklepu juniora.pl. Wielu z nich pisze o świetnych rezultatach – czasem trudno w takie uwierzyć, dlatego myślę, że warto osobiście skontaktować się z takimi rodzicami. Poznać ich historię i efekty pracy dzieci.

Zaufanie do wybranej metody terapeutycznej jest bardzo ważne. Tylko, gdy rodzic będzie przekonany o skuteczności terapii będzie miał siłę i determinację do walki o każdy, choćby najmniejszy, postęp w rozwoju dziecka. Więcej informacji na temat na temat Metody Krakowskiej można znaleźć na stronie juniora.pl lub pod podanymi tam numerami telefonów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here